05-09-2012

Onvervangbaar

Verschillende berichten vandaag: “Technica gaat sluiten”.
Dat soort prietpraat hoor ik welk vaker, maar nu is het echt.
EN NU?
Waar haal ik nu mij verloopje van male-mini-jack-naar-female-xlr?
Frits de eigenaar van de enige elektronicawinkel in Nijmegen gaat met pensioen,
en daarmee de enige plek in Nijmegen -die ik weet- waar je een zekering kan kopen of een heel klein weerstandje.
Gewoon op de balie leggen met de vraag: “Heb je deze?” Frits pakt zijn loep,
kijkt rustig, keert de zekering om, kijkt weer, legt de zekering en de loep op de toonbank, draait zich om en pakt een houten laatje uit de kast met daarin dezelfde zekeringen. Ademt een keer, kijkt op, :”Hoeveel had u er gehad willen hebben?”, en laat de gevraagde hoeveelheid in een wit papieren zakje glijden, noteert er met pen hoeveelheid en prijs op, bergt het houten laatje op, ademt, kijkt op en vraagt; “Verder nog iets, meneer?”.

Een keer hadden we 'm tuk. Na jaren.
Iedere keer als ik iets wilde kopen, repeteerde ik in mijn hoofd wat ik ging bestellen,
om het in één keer duidelijk te hebben, en geen wedervraag te krijgen. 
En altijd kwam er toch een wedervraag. 
Hallo, mag ik een verloopje van male-mini-jack-naar-female-xlr alstublieft?
“Moet het een plug of een kabel zijn?”. Grrr, weer mislukt.

Behalve dus die ene keer, een stroboscoop van een onduidelijk merk was stuk gegaan in Roosje, en we hadden een nieuw onderdeel nodig. Het geblakerde onderdeel uit de strobe geschroefd, en op naar de Van Welderenstraat.
Hoi, heb je zoiets voor mij? Loep erbij, gemompel, opnieuw kijken, groot boek erbij (heerlijk ook, een elektronicazaak zonder computer.) (vorig jaar stond er in de winkel iemand van de verenigde middenstanders om iets te regelen, en vroeg terloops om Frit's e-mailadres, een zucht, laatje open, schriftje eruit, bladeren, en ja, gevonden!)
Het eerste boek leverde niets op, daarna het volgende, zeer beduimelde exemplaar, ook niets. Een lichte paniek was heel even in zijn ogen te zien, ik kon het niet laten te vragen:
-Maar ehh, kan je dat dan niet bestellen?
Nee, dit viel niet te bestellen, 
overigens ook niet bij de leverancier waar we de stroboscoop gekocht hadden.
Onvervangbaar.
Net als Frits.


2 opmerkingen:

  1. Heerlijke blog! En mooi eerbetoon aan Frits...en van die mannen die eigenlijk gewoon niet met pensioen mogen. Een wereld op zich.

    Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken de beste man niet, maar heb een compleet beeld gekregen. Mooi verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen