10-10-2012

Toekomstmuziek


Op de middelbare school had ik een tekenlerares die onder bepaalde leerlingen een bijzondere status genoot, omdat ze Jimi Hendriks live had gezien. Een keihard bewijs van goede smaak, en vreselijk jaloersmakend. Dat moest ook wel héél lang geleden geweest zijn, want al Jimi was al 15 jaar dood. Hij was toen dus al langer dood, dan ik levend.
 
Op mijn 15e ging ik in de net geopende concertzaal Willem II in Den Bosch naar twee bands kijken, Kreator en Voivod. Kreator waren aardige Teutoonse Thrashboeren die vooral met een legendarisch zwaar Duits accent brulden. Hun picture-disc-maxi-single 'Be haj ze miwo' heb ik nog met trots in de kast staan. Voivod was andere koek. Helden waren dat, met name hun tweede plaat Rrröööaaarrr was mijn favoriet. 
Met hits er op als 'Ripping Headaches' en 'Fuck off and die'.
Pas twee dagen voor hun show In Willem II hoorde ik voor het eerst 'Killing Technology' 
hun nieuwste. Poeh, dat was wennen, glad en strak en gestemd en schoon.
Evengoed geweldige show van een band waarvan ik samen met vele anderen het idee had dat ze toekomstmuziek maakten. Letterlijk. Een heel nieuw geluid binnen de metal.
Daar viel nog veel van te verwachten. En deze show hadden wij, als connaisseurs maar mooi gezien.

Gisteren speelden ze in Doornroosje. En ik heb er nog spierpijn van.
Dit keer niet van de pogo vooraan, maar van het lachen. 
Alsof Anvil op het podium stond en Voivod covers speelde. Maar dan met een slecht geluid. Nee, 'slecht' dekt de lading absoluut niet. 'Ruk' komt meer in de buurt, of 'Totaal Kut'. Ja dát is het woord. Maar wel hard, hard genoeg om ook spierpijn van te krijgen. De conclusie dat Voivod niet de toekomst van de metal zou gaan bepalen, konden we nu, 25 jaar later, toch wel veilig trekken. En dat ze niet voor de commercie en het grote geld hadden gekozen ook. Ik ben ook niet bang dat dat nog gaat veranderen. Wel benieuwd hoe lang ze nog blijven spelen. En of het publiek (wat inderdaad ook gemiddeld 25 jaar ouder was geworden) over 15 of 25 jaar nog steeds komt. De Stones, Pink Floyd en Golden Earring trekken na 50 jaar nog steeds volle zalen. Voivod bestaat nu 30 jaar en waarom zouden ze stoppen? 
Ze sloten de show af met Astronomy domine, hun bekendste nummer.
Inderdaad, een Pink Floyd-cover.

Toekomstmuziek uit het verleden.

2 opmerkingen:

  1. LOL. Leuk stukje ook, al maak ik er toch niet helemaal op uit waardoor het voor jou nu precies een rukconcert was. Slecht spel dus? Het geluid met goede oordoppen in was de tweede helft goed te doen moet ik zeggen…

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van het goede spel hebben ze het nooit moeten hebben, en over goed geluid valt altijd te twisten. Zelfs met goede oordoppen in.
    Misschien waren mijn verwachtingen door vervlogen tijden wat te hoog, evengoed een toffe avond gehad.

    BeantwoordenVerwijderen